Acil serviste hasta ve hemşirelerin bakım davranışlarının değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HALİDE AYDIN

Danışman: AYSEL GÜRKAN

Özet:

1. Çalışmanın amacı acil serviste tedavi ve bakım gören hastalar ve acil servis hemşireleri tarafından, hemşirelik bakım davranışlarını değerlendirmektir. Çalışma Haziran-Aralık 2013 tarihleri arasında, Kocaeli Üniversitesi Araştırma ve Uygulama Hastanesi Acil Tıp Anabilim Dalı‘nda 378 hasta ve 12 hemşire ile tanımlayıcı türde prospektif olarak yapıldı. Veriler “Hasta Bilgi ve Onam Formu”, “Hemşire Bilgi ve Onam Formu” ve “Bakım Davranışları Ölçeği-24” ile elde edildi. Verilerin değerlendirilmesinde, tanımlayıcı istatistik yöntemler (Ortalama, Standart Sapma, Medyan, Frekans, Oran), Student t Testi, Mann Whitney U testi Kruskal Wallis testi kullanıldı. Anlamlılık p<0.05 düzeylerinde değerlendirildi. Bu çalışmada acil serviste uygulanan hemşirelik bakımının değerlendirilmesine yönelik BDÖ-24’ünün ölçek toplamı hastalarda 5.12±0.87, hemşirelerde 5.06±0.72 olarak bulundu. Hastaların demografik özelliklerinin hemşirelik bakım davranışlarının değerlendirilmesini etkilemediği, acil serviste verilen hemşirelik bakımını “kısmen yeterli ve yetersiz” bulan hastalara göre “çok yeterli bulan” hastaların BDÖ-24 alt boyut ve toplam puan ortalamalarının istatistiksel olarak anlamlı olduğu bulundu (p<0.001). Bakım kalitesini yetersiz ya da kısmen yeterli bulmayan hastaların bu yetersizliği hasta sayısına göre hemşire sayısının yetersizliğine ve buna bağlı olarak bakıma ayıracakları zamanın kalmamasından kaynaklandığını, bununla birlikte hastaların büyük bir çoğunluğunun bakımdan memnun kaldıkları görüldü. Sonuç olarak, çalışma bulguları hasta ve hemşirelerin hemşirelik bakım davranışlarının değerlendirilmesi açısından aralarında istatistiksel anlamda bir fark olmadığını ve hemşirelik bakımının pozitif yönde anlamlı algılandığını göstermektedir. Anahtar Kelimeler: Acil servis, hemşirelik bakımı, bakım davranışı, memnuniyet. 2. SUMMARY Emergency Service and Patient Care Behavıor Evaluation of Nurses Purpose of this study is to make an assessment on emergency department nurse caring behaviours by the department nurses and by the patients ,who are treated at emergency service . This study was conducted in a form of prospective and descriptive type as of the dates june-December 2013 at Kocaeli̇ University Health Application and Research Hospital Emergency Medical Main Science by participation of 378 patinets and 12 nurses. The data of the survey were collected through “Patient Information and İnformed Consent”, “Nurse Information and İnformed Consent” ve “Caring Behaviors Inventory-24” .During the assessment of the collected data the descriptive statistical methods (Median, Standard deviation, Frequence , Ratio ), Student t Test, Mann Whitney U test and Kruskal Wallis test were used. Signifinance was assessed by p<0.05 levels. Regarding the emergency nursing care of all patients, the total CBI-24 score of patients and nurses found 5.12±0.83 and 5.06±0.72, respectivty. Demographic characteristics of patients for nursing care behavior assessment does not affect, in emergency department nursing care "partially adequate and inadequate" blurred compared to patients "very adequate discoverer" of patients with CBI-24 subscales and total score was statistically significant was found (p <0.001). The explenation of the patients who evaluate the nurse carin quality “inefficient or moderately” was not because of the nurse caring behaviours. It depends on insufficent nurse count with this issue, most of patients were pleased with this nurse caring behaviours. In conclusion, the findings of the evaluation of patients and nurses in nursing care behaviors in a statistical sense there is no difference between them in terms of nursing care and demonstrate that significant positive perception. Key words : Emergency service , Nurse caring , Care Behaviours