Fen eğitiminde harmanlanmış öğrenme ve sosyal medya destekli öğrenmenin öğrencilerin başarı, motivasyon, tutum ve kendi kendine öğrenme becerilerine etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DEVRİM AKGÜNDÜZ

Danışman: ORHAN AKINOĞLU

Özet:

Fen Eğitiminde Harmanlanmış Öğrenme ve Sosyal Medya Destekli Öğrenmenin Öğrencilerin Başarı, Motivasyon, Tutum ve Kendi Kendine Öğrenme Becerilerine Etkisi Bu araştırma, fen eğitiminde harmanlanmış öğrenme ve sosyal medya destekli öğrenmenin akademik başarıya, motivasyona, tutuma ve kendi kendine öğrenme becerilerine etkisini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Araştırma modeli olarak ön test-son test kontrol gruplu deneysel modelin kullanıldığı bu çalışma, 2011-2012 Eğitim-Öğretim yılında bir devlet ilköğretim okulunun 7. sınıfına devam eden 74 öğrenci ile “Vücudumuzda Sistemler” ünitesinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grupları; yüz yüze öğrenme uygulanan Kontrol Grubu, harmanlanmış öğrenme uygulanan Deney Grubu-1 ve sosyal medya destekli öğrenme uygulanan Deney Grubu-2’den oluşmuştur. Her üç grupta da 5E öğrenme döngüsü modeli kullanılmıştır. Fen eğitiminde harmanlanmış öğrenme ve sosyal medya destekli öğrenmenin öğrencilerin başarı, motivasyon, tutum ve kendi kendine öğrenme becerilerine etkisini tespit etmek için Akademik Başarı Testi, Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği, Fen Bilgisi Tutum Ölçeği ve Kendi Kendine Öğrenme Becerileri Ölçeği kullanılmış ayrıca yöntem ve uygulamalar hakkında öğrencilerle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Nicel verilerin analizi SPSS 17 paket programında Kolmogorov Smirnov-Z Testi, Bağımlı Örneklem t-Testi ve One-Way Anova (Tek Yönlü Varyans Analizi) ile yapılmıştır. Nitel veriler ise betimsel analiz tekniği ile değerlendirilmiştir. Sonuç olarak, harmanlanmış öğrenmenin başarıyı, motivasyonu, tutumu ve kendi kendine öğrenme becerilerini yüz yüze öğrenmeye göre anlamlı bir şekilde artırdığı görülürken; sosyal medya destekli öğrenmenin başarı, motivasyon, tutum ve kendi kendine öğrenme becerilerine olumlu bir şekilde etki ettiği ancak yüz yüze öğrenmeye göre anlamlı bir fark yaratmadığı ortaya çıkmıştır. Öğrenci görüşmeleri için yapılan nitel veri analiz sonuçları nicel sonuçları destekler niteliktedir. Anahtar Kelimeler: Harmanlanmış öğrenme, sosyal medya destekli öğrenme, sosyal medya, fen eğitimi. ABSTRACT The Effect of Blended Learning and Social Media-Supported Learning on the Students’ Academic Achievement, Motivation, Attitude and Self-Learning Skill in Science Education The main purpose of this study is to investigate the effect of blended learning and social media supported learning on the students’ academic achievement, motivation, attitude and self-learning skill in Science Education. This research took place with the 7th grade 74 students attending to a primary school in Kadikoy, Istanbul and carried out “Our Body Systems” unit at 2011-2012 Academic Year. The design of the study was pretest–posttest control group design. Control Group is taught by using the traditional face to face approach with the 5E learning cycle, one of the experimental groups received blended learning model (face to face and internet supported learning) with the 5E learning cycle and the other experimental group received social networking supported based on face to face approach and the 5E learning cycle model. Data were collected using the Test of Academic Achievement, the Scale for Motivation toward Science Learning, the Science Teaching Attitude Scale, the Self-Learning Skill Scale and semi-structured interview form. Quantitative data were analyzed by ANOVA and t-Tests and Kolmogorov Smirnov Z-Test of SPSS 17 Statistic Program. Qualitative data were analyzed by descriptive analysis. As a result, while blended learning experimental group increase academic achievement, motivation, attitude and self-learning skill significantly than control group; social media supported learning group has a positive impact on academic achievement, motivation, attitude and self-learning skill, although this change didn’t make a significant difference compared with control group. The results obtained from semi-structured interviews confirmed the results obtained from other data. Keywords: Blended learning, social media supported learning, social media, science education