Döner Tipte Tek Yüzlü Aktif Faz Dizili Radarlarda Bulanık Mantık Tabanlı Hüzme Yönetimi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Teknoloji Fakültesi, Elektrik - Elektronik Mühendisliği Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Mutlu Çınar

Danışman: Hayriye Korkmaz

Özet:

Son zamanlarda hızla gelişen insansız hava ve deniz araçları teknolojisi sonucu bahse konu araçların muharebe sahasındaki etkisi ve sayısı da giderek artmaktadır. Bu sebeple muharebe sahasında sürü halinde de hareket edebilen insansız hava ve deniz araçları ile diğer unsurların tespiti ve takibi için savaş gemilerinde bulunan radarlara düşen sorumlulukta giderek artmaktadır. Aynı zamanda gelişen teknolojiyle birlikte, birden fazla konvansiyonel radarın icra ettiği gözetleme, takip, atış kontrol, hedef aydınlatma gibi görevleri tek başına icra edebilen Çok Fonksiyonlu Radarlar savaş gemilerinde gittikçe daha çok yer almaya başlamaktadır. Bu durumda, Çok Fonksiyonlu radarın tüm bu görevleri en iyi şekilde yapılabilmesi için Radar Kaynak Yönetiminin de en iyi şekilde planlanması gerekmektedir. Radar Kaynak Yönetimi, radar fonksiyonlarının ne zaman ve ne kadar süreyle icra edileceğini belirlemektedir. Özellikle radarın tüm görevleri icra edebilecek kadar yeterli zamanının olmadığı, "aşırı yüklü" durumlarda kaynak yönetimi algoritmasının önemi daha da artmaktadır. Literatürde radar kaynak yönetimi için önerilmiş Adaptif Zaman Dengeli Planlayıcı'nın aşırı yüklü durumlar için çözüm olarak sunduğu iki yaklaşım bulunmaktadır: Yaklaşım-1 görev güncelleme zamanının ayarlanması, Yaklaşım-2 gözetleme görevinin zorlanması. Bu tez çalışmasında aşırı yüklü durumlar için çözüm olarak literatürde sunulan yaklaşımlara alternatif olarak yeni bir yaklaşım önerilmiştir. Literatürde mevcut yaklaşımlar ile önerilen yaklaşımın ortak tarafı, her ikisinin de gerçeklenmesi için MATLAB programı kullanılmış olmasıdır. Tüm yaklaşımların gerçeklenmesi için gerekli olan Radar Görev Önceliklendiricisi, MATLAB Bulanık Mantık Araç Kutusu kullanılarak tasarlanmıştır. Son olarak, Adaptif Zaman Dengeli Planlayıcının aşırı yüklü durumlar için sunduğu yaklaşımlar ve önerilen yaklaşım belirli bir radar zaman dilimi içerisinde koşturulmuş ve yaklaşımlar birbiriyle karşılaştırılmıştır. Ayrıca önerilen yaklaşımın avantaj ve dezavantajları sunulmuştur.