İlköğretim öğrencilerinin Facebook tutumları ile akademik erteleme davranışları ve akademik başarıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NİHAL TEKİN AKDEMİR

Danışman: AHMET ARSLAN

Özet:

Bu tez çalışmasının amacı ilköğretim öğrencilerinin Facebook tutumları ile akademik ertelemeleri ve akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda, 2011-2012 eğitim-öğretim yılında İstanbul İli Anadolu yakasında sosyo-ekonomik düzeyi farklı iki ilçeden rastgele seçilmiş 2 ilköğretim okulunda öğrenim gören ve Facebook sosyal paylaşım sitesine üye olan öğrencilerle bu çalışma gerçekleştirilmiştir. Bu 2 okuldan toplam 490 öğrenciye ölçekler uygulanmış ve bunlar arasından eksiksiz ve hatasız doldurulmuş olan 478’i geçerli kabul edilmiştir. Araştırmaya katılan öğrencilerin 274' ü (% 57.1) erkek, 204' ü (% 42.9) kızdır. Araştırmada veri toplamak amacıyla “Facebook Tutum Ölçeği”, Akademik Erteleme Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin istatistiksel analizleri SPSS 15 paket programı ile yapılmıştır. Araştırmada verilerinin analizinde Çoklu Regresyon, Pearson Momentler Korelasyon Analizi, Mann Whitney-U Testi, Kruskal-Wallis Testleri kullanılmıştır. Yapılan istatistiklerde .05 anlamlılık düzeyi esas alınmıştır. Araştırma sonucunda, Facebook Tutumu ile Akademik Erteleme arasındaki ilişkiyi belirlemek üzere yapılan korelasyon analizi sonucunda, pozitif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. (r=0.501; p<0.05). Akademik ortalama puanı ile akademik erteleme davranışı toplam puanı arasındaki ilişkiyi belirlemek üzere yapılan korelasyon analizi sonucunda, negatif yönde bir ilişki bulunmuştur (r=-0.056; p<0.05). Akademik ortalama puanı ile Facebook tutum toplam puanı arasındaki ilişkiyi belirlemek üzere yapılan korelasyon analizi sonucunda, puanlar arasında pozitif yönde bir ilişki bulunmuştur (r=0.075; p<0.05). Araştırmada öğrencilerin Facebook tutumları ile okul, kardeş sayısı, anne eğitim, baba eğitim, kendine ait odaya sahip olma, kendine ait bilgisayara sahip olma, günlük internet kullanım süresi, interneti kullanım geçmişi, Facebook kullanım sıklığı, Facebook’ta günlük harcanan zaman ve Facebook arkadaş sayısı değişkenleri arasında anlamlı farklılığın olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ancak sınıf seviyesi ve cinsiyet değişkenleri ile Facebook tutumu arasında anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Araştırmada ayrıca öğrencilerin akademik erteleme eğilimleri ile okul, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu, kendine ait odaya sahip olma, interneti kullanım geçmişi ve günlük internet kullanım süresi, Facebook’ta günlük harcanan zaman arasında anlamlı farklılıklar olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Akademik erteleme eğilimi ile sınıf seviyesi, cinsiyet, kendine ait bilgisayara sahip olma, Facebook kullanım sıklığı, Facebook arkadaş sayısı değişkenleri arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır. Akademik başarıya bakıldığında, cinsiyet, kardeş sayısı, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu, kendine ait odaya sahip olma, kendine ait bilgisayara sahip olma, interneti kullanım geçmişi, günlük internet kullanım süresi, Facebook kullanım sıklığı, Facebook arkadaş sayısı değişkenleri arasında anlamlı farklılıklar olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Okul, sınıf, Facebook’ta günlük harcanan zaman değişkenleri arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır. Anahtar Kelimeler: Facebook Tutum, Akademik Erteleme, Akademik Başarı. ABSTRACT The purpose of this study is to examine the relationship between the adolescents’ Facebook attitude and their tendencies to academic procrastination. For this purpose, this study was fulfilled on the adolecents who are the members of Facebook and study at 2 randomly chosen secondary schools. ‘Facebook Attitude Scale’, developed particularly for this research, also ‘Academic Procrastination Scale’ and ‘Personal Information Form’ were used for gathering data. These scales/forms were applied to 478 students (male:274, female:204) studying in two different secondary schools, from two counties –with different socio-economic level- of Istanbul in 2011-2012 education term. The data were analyzed by the SPSS 15 statistical tests. Multiple Linear Regression, Pearson Product Moment Correlation Analysis, Mann-Whitney-U Test, Kruskal-Wallis Test were used. The significance level was determined as .05 for the statistical analyses. It was found that there is a statistically significant positive correlation between Facebook attitude and academic procrastination (r=0.501; p<0.05). However, no significant correlation was found between Facebook attitude and academic achievement(r=0.075; p<0.05). And as a result of correlation analyses, negative correlation was found between academic procrastination and academic achievement (r=-0.056; p<0.05). The research indicated that there is a significant difference between the students’ Facebook attitude and the ‘school’, ‘number of siblings’, ‘the educational level of parents’, ‘personal computer ownership’, ‘personal room ownership’ and ‘daily internet usage time’, ‘duration of internet usage’, ‘frequency of Facebook usage’, ‘daily Facebook usage time’, ‘number of friends on Facebook’ variables. On the other hand, no significant difference was found between the students’ Facebook attitude and the ‘class level’ and ‘sex’ variables. The research revealed significant differences between students’ tendencies to academic procrastination and the ‘school’, ‘father’s education status’, ‘mother’s education status’, ‘personal room ownership’, ‘duration of internet usage’, ‘daily internet usage time’, and ‘daily Facebook usage time’, variables. Moreover, no significant difference was found between the academic procrastination tendency and the variables including ‘class level’, ‘sex, ‘number of siblings’, ‘personal computer ownership’, ‘frequency of Facebook usage’, ‘number of friends on Facebook’. Also the research indicated that there is a significant difference between the students’ academic achievement and the ‘sex’, ‘number of siblings’, ‘the educational level of parents’, ‘personal computer ownership’, ‘personal room ownership’ and ‘daily internet usage time’, ‘duration of internet usage’, ‘frequency of Facebook usage’, ‘number of friends on Facebook’ variables. But, no significant difference was found between the academic achievement and the variables including ‘daily Facebook usage time’, ‘school’, ‘class level’’ Key words: Facebook Attitude, Academic Procrastination, Academic Achievement.