Okulöncesi öğretmenlerinin aldıkları müzik eğitimi doğrultusunda uygulamakta oldukları müzik etkinliklerine ilişkin görüşleri ve karşılaştıkları problemler


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ULAŞ ALPASLAN

Danışman: Ajda Aylin Can

Özet:

Bu araştırma, okul öncesi öğretmenlerinin almış oldukları müzik eğitimi doğrultusunda uygulamakta oldukları müzik etkinliklerine ilişkin görüşlerinin ve karşılaştıkları problemlerin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Denizli ilinde görev yapan okul öncesi öğretmenleri, örneklemini ise 42 okul öncesi eğitim kurumunda görev yapan toplam 195 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın amacı doğrultusunda araştırmacı tarafından 45 soruluk bir anket geliştirilmiştir. Geliştirilen anket veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırmanın sonucuna göre; Örneklemi oluşturan öğretmenlerin 191’i (%%97,9) kadın; 4’ü (%2,1) erkeklerden oluşmaktadır. Örneklem grubunun 91’i (%46,7) Resmi Anasınıfında, 95’i (%48,7) Bağımsız Anaokulunda ve 9’u (%4,6) Özel okulda görev yapmaktadırlar. Örneklem grubunu oluşturan öğretmenlerin 62’si (%31,8) 1-5 yıl, 53’ü (%27,2) 6-10 yıl, 43’ü (%22,1) 11-15 yıl, 15’i (7,7) 16-20 yıl ve 22’si (%11,3) 21 ve üzeri yıl hizmet süresine sahiptirler. Örneklem grubunun 82’si (%42,1) Pamukkale Üniversitesi, 47’si (%24,1) Gazi Üniversitesi, 22’si (%11,3) Anadolu Üniversitesi, 44’ü (%22,6) diğer üniversitelerden mezun olduklarını belirtmişlerdir. Okul öncesi öğretmenlerinin 129’u (%66,2) Okul Öncesi Öğretmenliği, 60’ı (%30,8) Çocuk Gelişimi ve Eğitimi ve 6’sı (%3,1) diğer bölümlerden mezun olmuşlardır. Araştırmaya göre, okul öncesi öğretmenleri okul öncesi müzik eğitiminin çocukların gelişimlerinde önemli olduğunu düşünmektedirler. Araştırmanın sonuçlarına göre; öğretmenlerin okul öncesi öğretmenliği lisans programında aldıkları müzik etkinliklerini uygulama ve müzik etkinliklerini uygularken karşılaştıkları problemler hakkında, kadın ve erkek öğretmenlerin görüşleri arasında bir farklılık bulunmamıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular ışığında; okul öncesi öğretmenlerinin; müzik dinletme, müzikal gelişim, şarkı seçiminde dikkat edilmesi gereken ölçütler, müzik etkinliklerinde kendini yeterli görme, müzik köşesi oluşturma ve müzikle ilgili karşılaşılan problemler, şarkı öğretim teknik ve yöntemlerinde, görev yaptıkları kurumlara göre farklılıklar belirlenmiştir. Bu maddelerde özel okulda görev yapan öğretmenlerin puanları lehine bir farklılık vardır. Özel okulların müzik köşesi oluşturma ve müzikle ilgili araç-gereç konusunda sorun yaşamadığı belirlenmiştir. Araştırmaya göre; okul öncesi öğretmenlerin bir bölümü üniversitede aldıkları müzik eğitimini yetersiz bulmaktadırlar. Okul öncesi öğretmenlerinin müzik etkinliklerini uygularken eşlik çalgısı kullanımında güçlük çektikleri ortaya çıkmıştır. Okul öncesi öğretmenlerinin görüşlerine göre, müzik alanında hizmet içi eğitim seminerlerinin yetersiz olduğu ve müzik alanında hizmet içi eğitim seminerlerinin açılmasını istedikleri belirlenmiştir. Araştırmanın sonucuna göre; okul öncesi müzik etkinliklerini müzik öğretmeninin uygulaması görüşü ortaya çıkmıştır. Anahtar Kelimeler: Okul Öncesi Eğitimi, Müzik Eğitimi, Okul Öncesi Dönem ABSTRACT The aim of this research is; to determine the opinions of the pre-school teachers’ music activities that they are applying according to music education they had and the problems they faced. Survey model was used in this research. The universe of the research is the pre-school teachers in Denizli, sample is 195 pre-school teachers from 42 schools. In accordance with the aim of the research, a questionnaire that consists of 45 questions was developed by the researcher. The questionnaire developed was used for collecting data. According to the result of the research; Sample by 195 teachers; 191 (97.9%) women; 4 (2.1%) are men. The sample group of 91 (46.7%) in state kindergarten, 95 (48.7%) in independent kindergarten, 9 (4.6%) are serving in a private kindergarten. The sample group of 62 of the teachers (31.8%) 1-5 years, 53 (27.2%) 6-10 years, 43 (22.1%) 11-15 years, 15 ( 7.7) 16-20 years and 22 (11.3%) over 21 years of service. The sample group of 82 (42.1%), Pamukkale University, 47 (24.1%) Gazi University, 22 (11.3%) Anadolu University, 44 (22.6%) graduated from other universities. 129 of the pre-school teachers (66.2%) Preschool Teacher, 60 (30.8%) Child Development and Education and 6 (3.1%) have graduated from other departments. According to the research, pre-school teachers think that pre-school music education is important in development of the children. According to results of the research, about applying the music education that they had in pre-school teacher program and the problems they faced, no difference was found between the women and the men teachers opinions. In the light of research findings, according to served institution of pre-school teachers, there are differences on some items. These playback music, musical development, which should be considered in the selection criteria for songs, music activities self-sufficient vision, creating a music part (corner) and music-related problems, song teaching techniques and methods. In these items, there is a difference in favour of the teachers’ scores in private schools. İt is determined that private schools have no problems in creating music part(corner) and supplying materials related with music. According to the research; some of the pre-school teachers think that their music education they had in university is inadequate. İt is appeared that pre-school teachers have some difficulties in using an accompaniment instrument while applying music events. According to the thoughts of pre-school teachers, in service training seminars about music are inadequate. They also specified that in service training seminars about music must be opened. According to the result of the research; it is determined that pre-school music events must be applied by the music teachers. Key Words: Pre-school Education, Music Education, Pre-school Period