Çoklu zeka kuramında ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin ilköğretim sosyal bilgiler dersinde kullanımı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Turgut Dikici

Danışman: NURİYE GARİPAĞAOĞLU

Özet:

ÇOKLU ZEKÂ KURAMINDA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN İLKÖĞRETİM SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE KULLANIMI Günümüzde her alanda gördüğümüz değişimi eğitim alanında da görmekteyiz. Özellikle son yıllarda ülkemizde de uygulanmaya başlanan Çoklu Zekâ Kuramı değişim zincirinin son halkası olarak dikkat çekmektedir. Eğer eğitim, bireyin davranışlarında kendi yaşantısı yoluyla, istendik değişmeler meydana getirme süreci ise bu sürecin sonunda bireyin davranışlarında istendik veya istenmedik yönde davranış değişmelerinin oluşup oluşmadığını ortaya koymak için ölçme ve değerlendirme yöntemlerine ihtiyaç vardır. Bu çalışma çoklu zekâ kuramından önce ve sonraki ölçme değerlendirme yöntemleri üzerinde durmakta ve 'öğrenci başarısı üzerinde hangisi daha etkilidir' sorusunun cevabını aramaktadır. Bu cevabı ararken ilköğretim öğrencilerine yapılan anket çalışmamıza ışık tutmuştur. Anket sonunda çoklu zekâ kuramına göre işlenen sosyal bilgiler dersinin öğrencinin akademik başarısını arttırmada geleneksel yöntemlere göre daha etkili bir teknik olduğu görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Zekâ, Çoklu Zekâ Kuramı, Ölçme, Değerlendirme, Portfolyo ABSTRACT IN MULTIPLE INTELLIGENCE THEORY THE UTILIZATION OF MEASUREMENT AND EVALUATION METHODS IN SOCIAL SCIENCES COURSE OF ELEMENTARY EDUCATION At the present day, as is the case in every field, we note a variation in education area. Especially in recent years, Multiple Intelligence Theory implemented in our country has been attracted attention as the last ring of variation chain. If education is the production process of desirable variations in behaviours of person via his / her life, at the end of this process, measurement and evaluation methods are required to display whether desirable or undesirable attitude variations are occurred in behaviours of person or not. This study emphasizes the measurement methods which is before multiple intelligence theory and after it and seeks the answer of 'which one is more influential on student success'. During this seeking, the survey implemented to elementary students has thrown a light on our study. At the end of the survey, it is seemed clearly that social sciences course implemented as to multiple intelligence theory is a more impressive technique according to classical methods. Key Words: Intelligence, Multiple Intelligence Theory, Measurement, Evaluation, Portfolio