Oğuz Atay'da manzara'nın keşfi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: KORAY KIRMIZISAKAL

Danışman: ARTUN AVCI

Özet:

OĞUZ ATAY’DA MANZARA’NIN KEŞFİ Oğuz Atay’ın ilk romanı Tutunamayanlar, 1971-72 yılında yayımlandığında kendi manzarası/dönemi içinde pek ses getirmemesine rağmen, bugünün okurları için bir klasik konumundadır. Romanın kendi döneminde ses getirmeyişinin nedeni, kabaca, dönemin edebiyat eleştirmenlerinin içinde bulunduğu paradigmanın çerçevesinde düşünmeleri olmuştur. Oysa Tutunamayanlar, her türden iktidar olmuş anlayışların, kabul gören tüm “köken”leri ters yüz ederek, yerinden yurdundan edip, onları iktidarsızlaştırma yöntemlerini kullanır. Bu çalışmanın amacı, kendilerini mutlak “köken” olarak belirleyen her türden aygıtın; benliğin, dil’in, devlet’in, ideolojilerin, hiç de “köken” olmadıklarını, hayali ve kurgusal olduklarının ifşasını Tutunamayanlar romanında bulmak ve romanın bunları ifşa ettiğini söylemek amacını taşıyor. ABSTRACT THE DISCOVERY OF LANDSCAPE IN OĞUZ ATAY’S NOVEL: THE DISCONNECTED First novel of Oğuz Atay, The Disconnected when published in 1971-72. But did not affect to Turkish litarature in that time. But today, most readers accepts this novel as modern classic. Turkish literature critics did not see the true difference of this novel. Because of thinking in narrow structures like one paradigm or ideology. This novel: The Disconnected, does not accept any kind of authority or power, always reversing the “origins” of absolute. Shows the “origins” are imaginitive and fictional, there is no such thing absolute or untouchable. This thesis claims that, who consider themselves as a “origins” like; politics, language, self, writer or state, they are fictional and also they are not origins. This thesis searched thoughts in this novel and found.