İlköğretim beşinci sınıf fen ve teknoloji dersinde portfolyo uygulamasının öğrenci başarısı ve öğrenmenin kalıcılığı üzerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MAHPARE ASLI TURAN

Danışman: Gönül Sakız

Özet:

İLKÖĞRETİM BEŞİNCİ SINIF FEN VE TEKNOLOJİ DERSİNDE PORTFOLYO UYGULAMASININ ÖĞRENCİ BAŞARISI VE ÖĞRENMENİN KALICILIĞI ÜZERİNE ETKİSİ Bu çalışmanın amacı ilköğretim beşinci sınıf Fen ve Teknoloji dersi “Kuvvet ve Hareket” ünitesinde portfolyonun, öğrencilerin başarılarına ve öğrendikleri bilgilerin kalıcılığına etkisini araştırmaktır. Ayrıca portfolyo uygulaması sürecinde yapılan bu çalışmaların sonucunun cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığı ve öğrencilerin portfolyo uygulaması hakkındaki genel görüşleri de araştırılmıştır. Araştırma İstanbul ili Esenler ilçesinin bir ilköğretim okulunda öğrenim gören ve beşinci sınıf öğrencilerinden oluşan iki farklı sınıfa uygulanmıştır. Araştırmada deney grubu öğrencilerine fen ve teknoloji dersi Kuvvet ve Hareket ünitesi portfolyo uygulaması yapılarak işlenirken kontrol grubunda ders süreci geleneksel öğretim yöntemiyle işlenmiştir. Uygulamaya başlamadan önce deney ve kontrol grubuna başarı testi ön test olarak verilmiş, uygulama bitiminde ise aynı test son test olarak uygulanmıştır. Uygulama bitiminden bir ay sonra ise hem deney grubuna hem de kontrol grubuna kalıcılık testi uygulanmıştır. Bunun yanı sıra öğrencilerin portfolyo uygulaması hakkında genel görüşlerini almak için uygulama sonunda öğrencilere yarı yapılandırılmış öğrenci görüş formu uygulanmıştır. Çalışmanın hipotezlerini test etmek için ilişkili gruplar t testi (Paired-samples t test, bağımsız gruplar t testi (Independent-samples t test) ve uyuşum yüzdesi formülü kullanılmıştır. Verilerin analiz sonuçları, portfolyo ile öğrenim gören deney grubu öğrencilerinin Kuvvet ve Hareket ünitesindeki başarılarının geleneksel öğretim yöntemiyle öğrenim gören kontrol grubu öğrencilerine göre anlamlı derecede yüksek olduğunu göstermiştir. Bunun yanında yapılan araştırmada kalıcılık testi sonuçları incelendiğinde öğrenilen bilgilerin kalıcılığının deney grubundaki öğrencilerde kontrol grubu öğrencilerine göre daha fazla olduğunu görülmüştür. Yapılan uygulamaların sonucunda genel olarak cinsiyete bağlı değişiklik gözlenmezken özellikle kalıcılık testi başarı ortalamalarına bakıldığında, portfolyonun kullanıldığı deney grubundaki erkek öğrencilerin başarılarının kalıcılığının kontrol grubundaki erkek öğrencilerden daha yüksek olduğu görülmektedir. Bu sonuç portfolyo çalışmasının, erkek öğrencilerin öğrenmelerinin kalıcılığına olumlu katkıda bulunduğunu göstermektedir. Ayrıca öğrencilerin yarı yapılandırılmış öğrenci görüş formuna verdikleri yanıtlar incelendiğinde portfolyo uygulaması hakkında genel olarak olumlu görüş bildirdikleri görülmüştür. ABSTRACT THE EFFECTIVENESS OF THE PORTFOLIO METHOD ON THE STUDENTS’ ACADEMIC SUCCESS AND RETENTION OUTCOMES IN FIFTH-GRADE SCIENCE CLASSROOMS The purpose of this study is to investigate the effectiveness of the portfolio method on students’ achievement and retention on “Force and Motion” unit in the fifth-grade science and technology lessons in an elementary school. Furthermore, it was investigated whether any changes occurred based on the portfolio applications. Besides, the students’ views on the portfolio applications were examined. This study was implemented in two different fifth-grade classrooms in a public elementary school. In one class, “Force and Motion” unit was taught using portfolio method, while in the other class the same unit was instructed using traditional teaching methods. Before and after the application, students were given achievement tests to test the level of their learning. Retention test was applied to both groups one month after following the study. Furthermore, semi-structured student feedback form was applied to students to learn about their general feedbacks on the portfolio method. Independent-Samples and paired-samples t tests were used to test the study hypotheses. Findings showed that the experimental group who was taught with the portfolio method had scored significantly higher than the control group who was taught using the traditional teaching methods in respect to their achievement related to “Force and Motion” unit. Besides, the results of the retetion test showed that knowledge gathered by the students in the experimental group was more than that of the students in the control group. As no change was observed as a result of the study on genders, it is seen that the permanence of success in male students of experimental group is higher than the permanence of success in male students of control group; especially when the success ratio of retention tests observed. This result shows that the study portfolio method contributes positively to the retention of male students learning. Besides, when the students’ responses to the semi-structured student feedback formare examined, it is seen that they generally gave positive feedbacks to portfolio method.