Mikrodenetleyici tabanlı sesli bilgilendirme sistemi oto göz


Thesis Type: Postgraduate

Institution Of The Thesis: Marmara University, Institute for Graduate Studies in Pure and Applied Sciences, Turkey

Approval Date: 2008

Thesis Language: Turkish

Student: SELÇUK COŞKUN

Supervisor: Hayriye Korkmaz

Abstract:

MİKRODENETLEYİCİ TABANLI SESLİ BİLGİLENDİRME SİSTEMİ – OTO GÖZ Günümüzde teknolojiden insan hayatını kolaylaştırmak adına hemen hemen her alanda maksimum düzeyde yararlanılmaktadır. Hayatı kolaylaştırmak için yapılan yeniliklerin birçoğu tasarlanırken görme engelli bireyler düşünülmediği için, hayatı kolaylaştıran bu yenilikler görme engelli bireyler için aksine, hayatı zorlaştırmaktadır. Görme engellilerin karşılaştığı en büyük sorunlar, şehir planlaması ve toplu taşıma araçlarında yaşanmaktadır. Günümüzde metro ve tramvay sistemi hariç, diğer toplu taşıma araçlarında görme engelli bireylerin hayatını kolaylaştırabilecek yenilikler henüz yaygınlaşmamıştır. Görme engellilerin şehir içi toplu taşıma araçlarında karşılaştıkları sorunlar iki başlık altında toplanabilir. 1-Otobüslerde karşılaşılan sorunlar; Hangi durağa ulaşıldığının bilinememesi. 2-Duraklarda karşılaşılan sorunlar; Durağa yanaşan otobüsün numarasının görülememesi. Görme engelli bireylerin otobüs ve duraklarda karşılaştıkları bu sorunları çözmek amacıyla İstanbul metro duraklarında kullanılan sesli yolcu bilgilendirme sisteminden ilham alınarak OTO GÖZ adlı proje fikri ortaya çıkmıştır. Fakat, metroda kullanılan metot ile bu projede kullanılan metot , sabit mesafeye varış sürelerinin farklılık göstermesinden dolayı farklıdır. Tasarlanan sistemde, GPS yerine RF üzerinden haberleşmesi tercih edilmiştir. Harita gereksiniminden dolayı maliyeti yüksek bir çözüm olan GPS yerine RF kullanarak maliyet düşürülmüştür. Cihazların kontrolünü sağlayan her iki taraftaki mikroişlemciler, otobüsün durağın kapsama alanına girmesi ile birlikte kablosuz seri haberleşme yaparak birbirlerine kodlarını göndermektedirler. Durakta bulunan cihaz sürekli olarak durak kodunu broadcast olarak yayınlarken, kapsama alanına giren otobüs bu kodu aldığı anda kendi kodunu durağa gönderir. Böylece, haritadan bağımsız, sadece otobüs ve durağa yerleştirilen cihazlar birbirlerini referans alarak otobüsteki ve duraktaki yolcular sesli olarak bilgilendirilir. ABSTRACT A MICROCONTROLLER BASED VOICED INFORMATION SYSTEM- OTO GÖZ Technology is becoming widely dominant in every sector to ease human beings’ daily lives. While these innovations serve us great convenience, disabled persons are not considered; therefore, this expanding knowledge and technology cause several difficulties for them. Public transportation and city planning are one of the most challenging problems that blind people experience. Except from metro and cable railway, there have not been developed any particular innovations for blind people. Within this framework, the problems can be listed under two main topics; • The problems faced in buses, • The problems faced in bus stations. With the intention to solve the problems for blind people, the idea of OTO GÖZ project, which is similar to the voiced system used in Istanbul Metro Stations has proposed as an alternative solution. However, the method/system used in cable railway system differs from the methods or systems used in OTO GÖZ due to changing arrival time variables for a certain distance. The purpose of the project is to design and construct a new system without maps, which will eradicate the problems of blind people and foreigners in public transportation. In this project, RF is preferred instead of GPS for communication as the use of GPS results in higher costs due to the necessity of comprehensive maps. Two different devices are designed and realized. One of them is placed in the buses and the other one is placed at the bus stations. These devices can communicate each other through wireless serial communications without a map. The device at the bus stations continuously broadcasts information including station’s identity at specified intervals. When a bus approaches to the station, the device in the bus receives the identity of station and then it transmits its own identity to the station. Finally, the device in the bus announces the station’s name and the device at station announces bus’s name to the passengers.