Bir halkla ilişkiler uygulaması olarak Türkiye'de üniversitelerin sosyal medya kullanımı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Mehmet Carlık

Danışman: HEDİYETULLAH AYDENİZ

Özet:

Halkla ilişkiler uygulamaları, yeni medyanın olanakları ile beraber değişim sürecine girmiştir. Dolayısıyla üniversitelerin halkla ilişkiler faaliyetleri de değişim göstermiş ve üniversiteler, halkla ilişkiler faaliyetlerini internet ortamına taşımıştır. Özellikle web 2.0 olanakları içinde yer alan sosyal medya kullanımları, günümüz halkla ilişkiler faaliyetleri açısından önemli bir hale gelmiştir. Bu çalışmada, yeni medya kavramı içinde değişen halkla ilişkiler faaliyetleri üniversiteler kapsamında ele alınmıştır. Araştırmanın yöntemi, nitel ve nicel teknikler bir arada kullanılarak karma bir özellik göstermektedir. Bu anlamda; örnek olay incelemesi çalışmanın yöntemini oluşturmaktadır. Bununla birlikte nitel veri toplama tekniği olarak doküman incelemesi ve yarı yapılandırılmış görüşme, nicel veri toplama tekniği olarak içerik analizi kullanılmıştır. Bütün evren olan 206 üniversiteyi, temsil eden örneklem grubu olarak 20 üniversite belirlenmiştir. Bu üniversitelerin halkla ilişkiler faaliyetlerini kıyaslayabilmek için 10 devlet ve 10 vakıf üniversitesi olarak ele alınmıştır. Üniversitelerin kurumsal halkla ilişkiler birimlerini, halkla ilişkiler uygulamalarını incelemek, kullanmış oldukları sosyal ağ platformlarını ortaya çıkarmak için kurumsal web sitelerinde yer alan belge ve bilgiler doküman incelemesiyle analiz edilmiştir. Üniversitelerin sosyal medyayı bir halkla ilişkiler uygulaması olarak tanımlamalarına dair görüşleri, yarı yapılandırılmış görüşme soruları ile halkla ilişkiler birimlerine yönlendirilerek sorgulanmıştır. Üniversitelerin kurumsal Twitter hesapları, halkla ilişkiler kapsamında içerik analizi yöntemiyle incelemeye alınmıştır. Sonuç olarak, devlet üniversitelerinin halkla ilişkiler birimleri, kurumsal yapı içinde daha işlevsel olmakla birlikte, halkla ilişkiler uygulamaları vakıf üniversitelerine göre daha kapsamlıdır. Her iki grupta yer alan üniversiteler sosyal medyayı bir halkla ilişkiler uygulaması olarak görürken, kurumsal olarak kullandıkları sosyal medya hesaplarının hepsini halkla ilişkiler aracı olarak kullanmamakta oldukları tespit edilmiştir. Ayrıca halkla ilişkiler faaliyetlerinde Twitter’ı vakıf üniversiteleri daha yoğun bir şekilde kullanmaktadır. -------------------- The implementation of public relations has gone into a period of change with the opportunities of new media. Therefore, public relations activities of universities have also changed, and universities have started to conduct their activities on the internet. The use of social media, being part of Web 2.0 opportunities, has become especially important in public relation activities today. In this study, public relations activities changing due to the notion of new media were analyzed in regard to universities. Case studies were used as the method of the study and qualitative and quantitative techniques being used together as data collection techniques reveal a combined nature. In this sense; case study constitutes the method of study. In this context, document review and semi-structured interview were used in a quantitative fashion whereas content analysis was the qualitative data collection technique. 20 universities were chosen as the sample group representing the entire population of 206 universities. These universities were grouped as 10 state and 10 foundation universities in order to compare and contrast their public relations activities. Documents and information on corporate websites were analyzed through document review in order to study the corporate public relations departments of the universities and their implementation of public relations as well as revealing the social network platforms they used. Opinions of universities in regard to defining social media as an implementation of social media were questioned through semi-structured interview questions directed to their public relations departments. Corporate Twitter accounts of these universities were studied through content analysis in term of public relations. As a result, public relations departments of state universities were found to be more functional within the organizational structure, and their implementation of public relations were more extensive than that of foundation universities. Universities taking part in both groups regarded social media as a public relations tool whereas it was found out that they did not use all of their corporate social media accounts as public relations tools. Moreover, foundation universities were proven to use Twitter in their public relations activities more.