Alter Ego + A1 Fransızca Ders Kitabında Bulunan Multimedya Ögelerinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: KUTLUGÜN DENİZ ÜNVERDİ

Danışman: Yaprak Türkan Taş

Özet:

Bu araştırmada, yabancı dil öğretiminde kullanılan başlıca multimedya araç-gereçlerini tanıtmak, Fransızca öğretiminde kullanılan, multimedya araç ve materyalleri ile geliştirilmiş Alter Ego + A1 ders kitabındaki teknolojik ögeleri inceleyerek farkındalık yaratmak, bahsi geçen ders kitabını kullanan Fransızca Öğretmenleri ile görüşme yaparak öğretmenlerin yabancı dil dersinde teknolojiden yararlanıp yararlanmadıklarını saptamak, Alter Ego + A1 ders kitabının ve kitaptaki teknolojik ögelerin ne derece yararlı ve kullanılabilir olduğunu belirlemek amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemine ve olgubilim desenine uygun olarak yapılan bu araştırmada aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır; • Yabancı dil öğretiminde kullanılan multimedya araçları, Fransızca öğretmenleri tarafından biliniyor ve bilinçli bir şekilde ders ortamında kullanılabiliyor mu? • Fransızca öğretiminde kullanılan, multimedya araç ve materyalleri ile geliştirilmiş Alter Ego + A1 ders kitabındaki teknolojik ögeler, bu kitabı kullanan Fransızca öğretmenleri tarafından biliniyor ve ders ortamında tam anlamıyla kullanılabiliyor mu? • Fransızca öğretmenleri, Alter Ego + A1 ders kitabındaki teknolojik ögelerden yararlanmıyorlarsa bunun sebepleri nelerdir? Bu sorunları çözmek için neler yapılabilir? Araştırmanın çalışma grubunu, Fransızca öğretiminde yetişkinler için tasarlanan Alter Ego + A1 ders kitabını aktif bir şekilde kullanmış ve halen kullanan, yaş grupları ve mesleki tecrübeleri birbirinden farklı olan, çeşitli okullarda ve dil kurslarında görev yapan 4’ü erkek ve 7’si kadın olmak üzere toplam 11 Fransızca öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak doküman incelemesi yapılmış, yabancı dil öğretiminde başlıca kullanılan multimedya araç ve gereçleri, multimedya kullanımının olumlu-olumsuz yönleri ve Fransızca öğretimi için kullanılan Alter Ego + A1 ders kitabı ve bu kitaptaki multimedya ögeleri incelenmiştir. İkinci veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Bu araştırmada uygulanan görüşme formu için hazırlanan sorular; Fransızca öğretmenleri, Alter Ego + A1 ders kitabı ve yabancı dil öğretiminde teknolojinin kullanımı dikkate alınarak hazırlanmıştır. Bu formun öncelikle pilot uygulaması yapılarak güvenilirliği test edilmiş ve daha sonra gerekli düzenlemeler yapılarak Fransızca öğretmenlerine uygulanmıştır. Bu araştırmada verilerin toplanması sonucunda içerik analizi kullanılmıştır. Görüşme formundaki sorulara verilen yanıtlar, tek tek incelenerek kodlama yapılmış, tema ve alt temalar elde edilmiştir. Elde edilen temalarda ilgi çekici olanlardan alıntılar yapılmıştır. Sonuç olarak elde edilen tema çeşitliliği ve yoğunluğu yorumlanarak raporlanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular şunlardır; • Araştırmaya katılan Fransızca öğretmenlerine ilk olarak ders ortamında teknolojiden nasıl yararlandıkları sorulmuştur. Elde edilen cevaplarda öğretmenler “akıllı tahta, internet, video, telefon, dijital program, projeksiyon, CD, televizyon, Fransızca film-video, bilgisayar, etkileşimli kitap, sosyal medya, görsel-işitsel dokümanlar, dijital sözlük, dizüstü bilgisayar” gibi multimedya araçlarını kullandıklarını belirtmişlerdir. • Araştırmaya katılan Fransızca öğretmenlerine ikinci soru olarak yabancı dil öğretiminde teknolojinin neden gerekli olduğu sorulmuştur. Öğretmenlerin verdikleri cevaplar “ilgi çekicilik, materyal çeşitliliği, kaynaklara, bilgiye hızlı ulaşma, göze-kulağa hitap etmesi, bilgiye ulaşmada kolaylık, tek yönlü öğrenmenin olmayışı, dil öğrenenlerin teknolojiyi aktif kullanması, etkileşim, geri dönüt verme, pratiklik, birçok duyuya hitap edişi, etkili öğrenme, teknolojik yenilikleri takip, zaman tasarrufu, kültürel ögelerin öğrenilmesi, güncel olayların takip edilmesi, dil kullanımında özerklik, derse katılımı yüksek tutma, uzaktan eğitim imkânı, kalıcı bilgi sağlaması” şeklindedir. • Araştırmanın üçüncü sorusunda öğretmenlere Alter Ego + A1 ders kitabını kaç yıldır kullandıkları sorulmuş ve verilen yanıtlar incelendiğinde; katılımcıların en fazla 5 yıl ve en az 1 yıl bu kitabı kullandıkları sonucuna ulaşılmıştır. • Araştırmanın dördüncü sorusunda öğretmenlere Alter Ego + A1 ders kitabındaki teknolojik ögeler ve kullanım sıklıkları ile kullanılmayan ögelerin kullanılmama nedenleri sorulmuştur. Öğretmenlerin büyük bir çoğunluğu kitaptaki ögelerden yararlanmaktadır. Öğretmenlerin kullanmadıkları ögeler hakkında verdikleri cevaplar ise “ücret yüksekliği, Clé USB yeterliliği, application indirme ihtiyacı olmaması, kurumun ögeleri satın almaması, derste vakit yetersizliği, bilgi eksikliği” şeklindedir. • Araştırmanın beşinci sorusunda öğretmenlere Alter Ego + A1 ders kitabındaki teknolojik ögelerin öğrencilerin derse olan ilgisini nasıl etkilediği sorulmuştur. Öğretmenlerin bu soruya verdikleri cevaplar “ilgi çekici, öğrencileri görsel-işitsel olarak destekleme, video kullanımı ile derse ilgi arttırma, olumlu etki, Parcours digital kullanımı ile olumlu etki, öğrenmeyi pekiştirme, akıllı tahta kullanımı ile derse ilgiyi arttırma, öğrenmede kalıcılık, dikkat toplama, dersi monotonluktan çıkarma, Clé USB kullanımı ile zamandan tasarruf, etkileşimli programlar ile derste ilgi çekme, geri dönütler ile motivasyonu arttırma, otantik metinlerin oluşu, materyallerin öğrenci seviyesine göre seçilebilmesi, pratiklik sağlaması, öğrencileri derste aktif tutması” şeklindedir. • Araştırmanın son sorusunda öğretmenlere Alter Ego + A1 ders kitabının olumlu ve olumsuz yönleri sorulmuştur. Verilen cevapları teknolojik ögeleri göz önünde bulundurarak incelediğimizde; öğretmenlerin olumlu yönler konusunda verdikleri cevaplar “etkileşimli olması, göze-kulağa hitap etmesi, parcours digital sayesinde alıştırmalara erişilebilmesi, dinleme ve fonetik açıdan zengin olması, Clé Usb ile akıllı tahta kullanımının kolay olması, teknolojik imkânları açısından yeterli olması” şeklindedir. Olumsuz yönler olarak verdikleri cevaplar ise “videoların eksik olması, dinleme metinlerinin çok hızlı ilerlemesi, dinleme alıştırmalarının seviyeye göre zor olması” şeklindedir. Yapılan bu araştırma ile yabancı dil olarak Fransızca öğretiminde öğretmenlerin farklı yöntemlerle teknolojiden yararlandıkları ve teknolojiyi kullandıkları, ders kitabındaki ögeleri büyük ölçüde bildikleri ve içinde bulundukları imkânlara göre kullanmaya çalıştıkları sonucuna ulaşılmıştır. -------------------- The purpose of this research is to introduce the main multimedia tools used in teaching a foreign language, to raise awareness by analyzing the technological items available in Alter Ego + A1 textbook used in French teaching, which is empowered by the multimedia tools and materials, to interview with the teachers of French using the textbook in question in order to find whether they use technology in teaching foreign language and to determine the applicability and efficiency of Alter Ego + A1 textbook and the technological items in the book. This research, which is conducted as a qualitative research and phenomenology, aims to find out the answers to the following questions: • Are the multimedia tools used in teaching a foreign language, known and consciously used by French teachers? • Are the technological items available in Alter Ego + A1 textbook used in French teaching, which is empowered by the multimedia tools and materials known by the French teachers using the textbook and are literally used in classroom environment? • If the French teachers are not using the technological items available in Alter Ego + A1 textbook, what are the reasons for this? What can be done to solve these problems? The study group of the research consists of a total of 11 French teachers (4 boys and 7 girls) from different age groups and occupational experiences working in various schools and language courses, who have actively used Alter Ego + A1 textbook which is designed for teaching French to adults. Document review was made in the research as the data collection tool. The main multimedia tools and materials used in teaching a foreign language, the advantages and disadvantages of using multimedia, Alter Ego + A1 textbook used in French teaching and the multimedia items in this textbook were studied. A semi-structured interview form was used as the second data collection tool. The questions of the interview form used in this research were prepared taking into account the French teachers, Alter Ego + A1 textbook and the use of technology in foreign language teaching. The reliability of this form was tested by performing a pilot application. Then necessary adjustments were made to apply that on French teachers. Content analysis was used at the end of the data collection in this research. The answers given to the questions in the interview form were analyzed one by one and they were coded to obtain themes and sub-themes. The interesting ones among these themes were quoted. The resultant theme variety and intensity were interpreted and reported. The research findings were as follows: • French teachers participating in the research were first asked how they used technology in their classroom environment. The answers were multimedia tools such as “smart board, Internet, video, telephone, digital software, projection, CD, TV, French film-video, computer, interactive book, social media, audio-visual documents, digital dictionary, notebook computer". • Second, the French teachers participating in the research were asked why technology was necessary in teaching a foreign language. The answers were “its appeal, diversity of materials, fast access to resources and information, its addressing to the eye and ear, convenience of accessing information, its exclusion of one-way learning, its popularity among the language learners, interaction, feedback, practicality, its addressing to several senses, efficient learning, following technological advancements, time saving, learning cultural elements, following current events, autonomy in language use, high participation in classroom activities, the opportunity for distance learning and permanent knowledge". • In the third question, the teachers were asked for how many years they had been using Alter Ego + A1 textbook. Analysis of the answers showed that the participants had been using the textbook for 5 years at the most and for 1 year at the least. • In the fourth question, the teachers were asked the technological items available in Alter Ego + A1 textbook, their frequency of use and why they didn't use certain items. It was observed that the vast majority of teachers benefited from the items in the book. As for the reasons why the teachers did not use certain items, they said “high fees, Clé USB sufficiency, the absence of the need for downloading application, the institution's not buying the items, lack of time in classroom environment and lack of knowledge”. • In the fifth question of the research, the teachers were asked how the technological items in Alter Ego + A1 textbook affected students' interest in the course. The teachers answered “engaging, providing audio-visual support, arousing interest in the course with the use of video, positive impact, positive impact with the use of Parcours digital, empowering learning, arousing interest in the course with the use of smart board, permanent learning, gathering attention, preventing the classroom environment from getting monotonous, saving time with the use of Clé USB, arousing interest with interactive programs, increasing motivation with feedback, the use of authentic texts, the opportunity to choose materials according to the levels of the students, practicality and its keeping students active in class." • In the last question, the teachers were asked about the advantages and disadvantaged of Alter Ego + A1 textbook. When we analyzed the answers taking the technological items into account, the answers regarding the advantages were as follows: “'interactive, addressing to the eye and ear, access to exercises through Parcours digital, rich listening and phonetic resources, easy use of smart board with Clé Usb, sufficiency of technological opportunities”. As for the disadvantages the answers were as follows: “videos are missing, listening scripts are so fast, listening exercises are difficult for the level of the students”. At the end of the research it was concluded that, teachers used different methods and technologies in teaching French as a foreign language, they generally knew the items available in the textbook and tried to use them according to circumstances.