Çokkültürlülük, çoğulculuk ve din eğitimi : fırsatları ve sorunları


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Güsamettin Erdoğan

Danışman: MUSTAFA USTA

Özet:

Anahtar Kelimeler : Çokkültürlülük, Çoğulculuk, Din Eğitimi ÇOKKÜLTÜRLÜLÜK, ÇOĞULCULUK VE DİN EĞİTİMİ: FIRSATLARI VE SORUNLARI Araştırma bir Giriş, üç Bölüm, Sonuç ve Bibliografya’dan oluşmaktadır. Giriş bölümünde; araştırmanın konusu, amacı, önemi, iddia ve varsayımları, kapsamı ve sınırları, yöntem ve ilgili literatür üzerinde durulmuştur. Birinci bölümde Kültür, Kültürel Çeşitlilik, Kültürel Farklılık ve Çokkültürlülük konusu ayrıntılı bir biçimde ele alınmıştır. Bu bağlamda kültürün tanımı, teorileri ve kültürel süreçler ve kültür ve medeniyet ilişkisi gibi konular üzerinde durulmuş, kültürel farklılık bağlamında ırk, etnisite ve azınlıklar konularına değinilmiş, ardından da çokkültürlülük olgusunun tanımı, teorileri ve eleştirisi yapılmıştır. İkinci bölümde Dini Çeşitlilik ve İslam konusu çeşitli boyutlarıyla ele alınmıştır. Bu bağlamda dini çeşitlilik problemi, dini çoğulculuğun felsefi ve pratik temelleri, dini çeşitlilik karşısında takınılan tutumlar ve bu kapsamda dışlayıcılık, kapsayıcılık ve dini çoğulculuk tutumları ele alınmıştır. Ardından İslam ve Dini Çoğulculuk konusu; Kuran, Hz. Peygamberin yaklaşımı ve İslam düşünce tarihinden örnek şahsiyetlerin görüşleri doğrultusunda ele alınmıştır. Üçüncü bölüm araştırmanın ana konusu olan Çokkültürlülük, Çoğulculuk ve Din Eğitimi: Fırsatları ve Sorunları konusuna odaklanmaktadır. Bu bağlamda Türkiye’de ve belli bir ulus içindeki çokkültürlülük ve din eğitimi fırsatları ve sorunlarıyla birlikte incelenmiş, ardından farklı uluslardaki çokkültürlülük ve din eğitimi fırsatları ve sorunlarıyla birlikte ele alınmıştır. Araştırma Sonuç ve Bibliografya kısımlarıyla sonuçlandırılmıştır. Keywords : Multiculturality, Pluralism, Religious Education ABSTRACT MULTICULTURALITY, PLURALISM AND RELIGIOUS EDUCATION: ITS OPPORTUNITIES AND PROBLEMS This Study is composed of one Introduction, three Chapters, Conclusion and Bibliograpy. In Introduction; we dealt with study’s topic, its aim, importance, claims and presuppositions, its methods and related literature. In the firs chapter we dealt with culture, cultural diversity, cultural diffrence and multuculturalism in detail. In this context the definition of culture, theories about culture, cultural processes and culture-civilization relationships are examined. Whitin the frame of cultural difference race, etnicity and minorities are dealt with. Than multuculturalism, its definition, theories and critics are examined. In the second chapter religiou diversity and Islam examined in detail. İn this context we dealt with problem of religious diversity, philosophical and practical foundations of religious pluralism, the attidutes toward religious diversity: exclusivism, inclusivism and religious pluralism, Islam and religious pluralism whitin the context of Koran, Sunnah and Islamic philasophy. We examined Ghazzali, Ibn Arabi, Mevlana Celaleddin Rumi and Seyyid Hussain Nasr’s ideas on this topic. In the third chapter which is the core topic of the study, multiculturality, pluralism and religious education: its opportunities and problems are dealt with. In this context we examined in Turkey and in a specific nation-state multiculturality, pluralism and religious education: its opportunities and problems. Than in different nation-states multiculturality, pluralism and religious education: its opportunities and problems are examined. This study ends with a Conclusion and Bibliography.