Coğrafi bilgi sistemleri (CBS) uygulamalarının coğrafya dersinde öğrencilerin ilgi, motivasyon ve öğrenme düzeylerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MUHAMMET YASİR AYDOĞMUŞ

Danışman: Mehmet Ünlü

Özet:

COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ (CBS) UYGULAMALARININ COĞRAFYA DERSİNDE ÖĞRENCİLERİN İLGİ, MOTİVASYON VE ÖĞRENME DÜZEYLERİNE ETKİSİ İlköğretim 6 ve 7. sınıf sosyal bilgiler dersi içerisindeki coğrafya konularında yapılan coğrafi bilgi sistemleri (CBS) uygulama geliştirme çalışmasını içeren bu çalışma ile CBS’nin öğrencilerin ilgi, motivasyon ve öğrenme düzeylerine etkisi araştırılmıştır. Uygulamalar sonrası öğrencilere sunulan anketler ile öğrencilerin ilgi, motivasyon ve öğrenme düzeylerinde anlamlı bir farklılık oluşup oluşmadığı gözlemlenmiştir. Çalışmanın ilk üç bölümünde CBS hakkında temel bilgiler, CBS’nin coğrafya öğretimindeki yeri ve önemi ile çalışmanın yöntemi üzerinde durulmuştur. Dördüncü bölümde ise 3 adet örnek CBS uygulamasına yer verilmiştir. Uygulama sonrası bulgular değerlendirilmiş ve sonuç bölümünde verilmiştir. CBS uygulamaları genel olarak öğrencilerin ilgi, motivasyon ve öğrenme düzeylerine olumlu bir katkıda bulunmuştur. ANAHTAR SÖZCÜKLER Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS), motivasyon, ilgi, öğrenme düzeyi ABSTRACT THE EFFECTS OF GEOGRAPHICAL INFORMATION SYSTEMS (GIS) TO THE MOTIVATION, INTEREST AND LEVEL OF LERANING IN GEOGRAPHY LESSON In this study, including the GIS applications in primary school 6th and 7th grades, is intended to find the effects of GIS to the motivation, interests and level of learning. The difference was measured by the polls after the applications. In the first three sections of the study, basic information about GIS and the importance of GIS for geography lessons were given. In the fourth section, three applications were applied. The findings were evaluated and results were given in the last section of the study. GIS applications, generally, has contributed to the motivation, interests and level of learning. KEY WORDS Geographical Information Systems (GIS), motivation, interest, level of learning