Kişilerarası iletişimde duygu yönetiminin rolü: Öğretmen-öğrenci iletişimi üzerine bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÜLDEN DEMİR

Danışman: Gözde Yılmaz

Özet:

KİŞİLERARASI İLETİŞİMDE DUYGU YÖNETİMİNİN ROLÜ: ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ İLETİŞİMİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA Bireylerin gündelik hayatta ve iş hayatında kurdukları kişilerarası iletişim hem kendi duyguları, hem diğerlerinin duyguları, hem de kişilerarası davranışlarla biçimlenmektedir. Etkili bir kişilerarası iletişim ise başarılı bir duygu yönetiminden geçmektedir. Bu çalışma, sürekli ‘insan’ etkileşimi içeren meslek hayatları boyunca çeşitli nedenlerle duygu yönetimi yaparak öğrencilerle iletişim kuran öğretmenlere odaklanmaktadır. Çalışmanın amacı niteliksel araştırma yöntemlerinden biri olan odak grup çalışması ile öğretmenlerin kişilerarası iletişim ve duygu yönetimi stratejileri hakkında bilgi edinmektir. Çalışma Bakırköy’de bir meslek lisesinde 6 kültür dersi (İng., Matematik, Tarih vb.) ve 6 meslek dersi (İnşaat Tek., Mobilya, Bilgisayar vb.) öğretmenleriyle iki farklı odak grup görüşmesiyle yürütülmüştür. Görüşmelerin sonunda çözümlenen görüşme metinleri, kültür ve meslek dersi öğretmenlerinin kişilerarası iletişim açısından öğrenci beklentilerinin farklılaştığını, kültür dersi öğretmenlerinin duygu yönetimi stratejileri kullanırken meslek dersi öğretmenlerinin bu stratejilere başvurmadığı sonucuna ulaştırmıştır. Etkili bir kişilerarası iletişim kurmanın öğretmenlerin başarılı bir duygu yönetimi gerçekleştirmeleriyle ilişkili olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin daha verimli bir eğitim-öğretim hayatı için duygu yönetimi eğitimine ihtiyaç duydukları açıktır. Mikro bir analizi amaçlayan bu çalışma bütün öğretmenlerle ilgili bir genelleme yapmaktan kaçınmaktadır fakat odak grup görüşmesine katılan öğretmenlerin paylaşımlarının da bir gerçeğin temsili olduğu hususu göz ardı edilmemelidir.