Ortaöğretim coğrafya deslerinde proje çalışmalarının kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nimet Albayrak Kaya

Danışman: MEHMET ÜNLÜ

Özet:

ORTAÖĞRETİM COĞRAFYA DERSLERİNDE PROJE ÇALIŞMALARININ KULLANILMASININ ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ Toplum bireylerinin ihtiyaçlarını karşılamak üzere kurulan ve toplumsal, açık bir sistem olan eğitim kurumu, ülkenin eğitilmiş nitelikli insan gücünü hazırlayan önemli bir araçtır. Hem bireyin hem de toplumun refah ve mutluluğunun sağlanmasında önemli bir yere sahiptir. Eğitimde hedeflenen amaçlara ulaşmak ve öğrenmenin gerçekleşmesini sağlamak için çeşitli öğretim ve öğrenim metotları kullanılmaktadır. Yeni coğrafya müfredat programı öğretim ve öğrenim yöntemleri içerisinde proje çalışmalarının kullanılmasını desteklemektedir. Bu sayede öğrenciler eğitim faaliyetine aktif olarak katılmış olacak ve birebir yaptıkları araştırmalar sayesinde elde ettikleri bilgilerin kalıcılığı sağlanacaktır. Bu araştırmada, ortaöğretim kurumlarında Coğrafya derslerinde proje çalışmasının kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi incelenmiştir. Çalışmanın örneklemi 2006–2007 eğitim-öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı İstanbul ili Küçükçekmece ilçesinde yer alan Orhan Cemal Fersoy Lisesi dokuzuncu sınıfların 4 şubesinde okuyan 180 öğrenci oluşturmaktadır. Bu sınıflardan iki şube proje çalışmalarının yaptırıldığı (deney) grupları, diğer ikisi ise geleneksel öğretim yöntemlerinin kullanıldığı ve proje çalışması yaptırılmayan kontrol gruplarıdır. Veri toplama aracı olarak bir deney (9-İ) bir de kontrol (9-K) grubuna Coğrafya Başarı Testi-A (CBT-A), diğer deney (9-J) ve bir kontrol (9-L) grubuna da Coğrafya Başarı Testi-B ( CBT-B )uygulanmış, ayrıca tüm gruplara Öğrenci Bilgi Formu ve Proje Çalışması Değerlendirme Ölçeği (PÇDÖ) uygulanmıştır. Veriler SPSS paket programıyla değerlendirildi. Araştırma araçlarının test edilmesine yönelik bağımsız grup t-testi, yüzde ve puan ortalamaları kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlar deney grubundaki öğrencilerle kontrol grubu öğrencileri arasında coğrafya dersinin akademik başarı ve bilginin kalıcılığa olan etkisi yönünden proje grubu lehine istatistiksel olarak önemli bir farklılığın olduğunu göstermiştir. Ayrıca tüm gruplardaki öğrencilerin proje çalışmalarına yönelik olumlu görüşleri tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Eğitim, Öğrenme, Öğretme, Proje Tabanlı Öğrenme, Proje Çalışmaları, Proje Çalışması Değerlendirme Ölçeği( PÇDÖ) ABSTRACT EFFICIENCY OF USING PROJECT STUDY METHOD IN GEPGRAPHY LESSONS OF HIGH SCHOOL An educational system, that fulfil the needs of individuals in a society and that shaped by their needs, is the most important instrument provides trained, qualified human sources in a country. It carries welfare and fortune of both individuals and society. A variety of teaching and learning methods are used to achive determined objectives. The recent curriculum programme of Geography supports project studies. Thus, the students actively participate in activities and their knowledge would be perpetual. In that case, using Project studies in Geography lessons are questioned on students’ achivements. The first trial study applicated on 180 students of 9th class of 4 classrooms, at a school of National Education Ministry (MEB) Orhan Cemal Fersoy Lisesi in K.Çekmece in Istanbul, in 2006-2007 Education and Training Period. The project study method is exercised on two experimental classes and the classical training method on the other two control classes. Geography Achivement Test-A was practised on experimental class 9-I, and the control class 9-L, Geography Achivement Test-B was given to experimental class 9-J, and the control class 9-L. All the students filled the student information forms and they were subjected to Project Study Evaluating Scale (PÇDÖ). The obtained data is evaluated by SPSS packet program. To test the research instruments, independent groub t-test applied, and arithmetic mean of percentage and score was calculated. Istatically the experimental groubs had dramatically advanced their knowledge, moreover, that was became more permanent. Besides, the students of all classes are on positive side of project studying. Key words: Education, learning, teaching, project studying, project studies, Project Study Evaluating Scale (PÇDÖ).