Türkiye'de kalıpçılık eğitimi sorunlarının çözümü için eğitim programı önerisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Teknoloji Fakültesi, Makine Mühendisliği Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HÜSEYİN FUAT ATAHAN

Danışman: OĞUZ GİRİT

Özet:

TÜRKİYE’ DE KALIPÇILIK EĞİTİMİ SORUNLARININ ÇÖZÜMÜ İÇİN EĞİTİM PROGRAMI ÖNERİSİ Bu araştırmada; İstanbul pilot bölge seçilerek mevcut kalıpçılık eğitiminin öğretmenler ve işverenler tarafından hangi bakış açısı ile değerlendirildiği araştırılmıştır. Araştırma; giriş, ilgili literatür, yöntem, bulgular ve yorumlar ve değerlendirme ve öneriler olmak üzere beş bölüm altında toplanmıştır. Yapılan araştırma kapsamında, literatür araştırmasının yanı sıra, ilgili iddiaları desteklemek ve yeni veriler edinmek amacıyla, Endüstri Meslek Lisesi öğretmenlerine ve öğrencilerine, kalıpçılık sektöründeki işveren, işveren temsilcisi (ustabaşı) ve çalışanlara yönelik anket çalışması yapılmıştır. Anketlerin oluşmasında piyasa beklentileri ve piyasanın mevcut duruma bakışı değerlendirilmiş, MEGEP (Türkiye Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi.) projesi incelenmiştir. MEGEP de öğrenciye kazandırılmak istenen yeterlilikler incelenmiştir. Düşüncelere ve yargılara göre tutumları belirlemeye yönelik anketler vasıtasıyla elde edilen veriler, amaçlara uygun olarak frekans (f), yüzde (%), aritmetik ortalama ( ), kullanılarak analiz edilmiştir. İşveren ve Öğretmen gruplarının, incelenmesinde; Yüzde ve Frekanslar dikkate alınmış, ayrıca Kruskall Wallis –H Testleri ve Mann Whitney-U Testleri yapılmıştır. Araştırmada, Mevcut Kalıpçılık Eğitim Programlarının eksiklikleri olduğu görülmüştür. Güncellenen programlar kısmen esnek bir yapı olan Modüler sisteme geçmiştir. Özellikle pratik uygulamaların ders saatlerinin yetersizliği ve uygulama azlığı görülmüştür. Meslek Liselerinin donanımlarının yetersiz olduğu sonucu ortaya çıkmıştır. Kalıpçılık sektöründeki firmaların ise;Meslek Lisesi mezunu öğrenciden ziyade piyasa şartlarında en az üç yıl çalışmış ve iyi bir şekilde yetişmiş mezun(kalifiye eleman) beklentisi içinde oldukları görülmüştür. Mesleki eğitime herhangi bir katkı yapmakta çok da istekli olmadıkları görülmüşse de, son yıllarda değişen piyasa şartları nedeniyle kısıtlıda olsa Mesleki Eğitime destek vermenin önemini kavramışlardır. ABSTRACT PROBLEMS IN MOLDING EDUCATION IN TURKEY AND POSSIBLE SOLUTIONS In this study, we investigated the present status of molding education through surveys conducted on teachers and students in vocational schools as well as employers and employees in the molding industry in Istanbul, Turkey. We performed surveys to gather data from the teachers working and students studying in vocational high schools, as well as the employers, specialists and workers in the molding industry. Our purpose was to learn about the expectation of the molding industry from the educational institutions as well as to investigate the effect of Turkish Vocational Education Suppport Project (MEGEP). Particular emphasis is put on the evaluation of the MEGEP project goals and accomplishments. We designed surveys to understand the behavior of subjects and reveal their underlying judgements. The data gathered is analyzed through statistical measures such as frequency distribution (f), percentage analysis (%) and arithmetic mean ( ). In the investigation of employer and teacher groups, percentile and frequencies are studied. We also performed Kruskall-Wallis H and Mann-Whitney U tests. Based on our analysis, we found that the present status of molding education programs has significant shortcomings. Major obstacle for students to overcome is their lack of experience to take on jobs in industry. Inadequent laboratory equipment and few hours spent in the laboratories keep students from obtaining enough experience before they graduate. Therefore, employers prefer an uneducated worker with three years hands-on experience over a recent graduate from a vocational high school. The employees in the molding inductry also stated that previously they had little or no interest to support vocational education schools, which has started to change due to changing market demand which require educated specialist to take on the jobs.